close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קרקע חקלאית

מערכת שורשכד אייר, תשעה13/05/2015

רכישת קרקע חקלאית – משתלמת או לא?

תגיות:
בעולם הנדל"ן והקרקעות יודעים לספר שערכה של קרקע חקלאית נחשב גבוה הרבה יותר מאשר ערכה של קרקע רגילה, זו אחת הסיבות מדוע מתווכים וסוחרי קרקעות מציעים למשקיעים ואזרחים המעוניינים להרוויח כסף, לרכוש קרקע כזו, במטרה שבעתיד יוכלו למכור אותה ולהרוויח עליה הרבה יותר.

השאלות הנשאלות ועליהן ננסה לענות במאמר זה, האם באמת קרקע חקלאית היא יקרה הרבה יותר מקרקע רגילה והאם משתלם להשקיע בה. מאחר והחל משנות התשעים וביתר שאת בעשור האחרון חלה עלייה בכמות המשקיעים וההשקעות בקרקע זו, אנחנו מוצאים לנכון להבהיר את הנקודה.

לפני שנתחיל רק נסביר בקצרה מהי קרקע חקלאית. מדוע בקרקע שלא היתה מיועדת לבנייה אלא לחקלאות אך עם הזמן המדינה הפשירה אותן לבנייה. בעבר, עם קום המדינה, קרקעות מסוימות הופשרו ומי שהחזיק בהן התעשר מאוד בזכות כך. הוא יכול היה למכור את הקרקע לקבלנים או להחכיר אותם לבנייה ולקבל בתמורה אחוזים מהבנייה או מהרווח על הקרקע. סיפורים אלו גרמו וגורמים למשקיעים רבים לשים את מיטב כספים בהשקעות מסוג זה.

רכישת קרקע חקלאית – משתלמת או לא?
מצד אחד אפשר להבין מדוע השקעה כזו יכולה להיראות משתלמת. מדינת ישראל לא התברכה בהרבה קרקעות בכלל וקרקעות חופשיות לבנייה בפרט, אם אתם מחזיקים קרקע כזו, אתם יכולים למכור אותה או להחכיר אותה וליהנות מרווחים עליה. ברוב המקרים, תמיד יהיה מישהו שיסכים לעשות איתכם עסקה.

אך יש גם צד שני שצריך להתייחס אליו. קרקע שאיננה מופשרת על ידי המדינה, יכולה להישאר כך זמן רב, זה אומר למעשה שאתם מחזיקים בקרקע שאתם לא יכולים לעשות איתה דבר עד שהמדינה מחליטה שניתן לבנות אליה. דבר זה יכול לקחת שנים, אז אם ההשקעה היא בשבילך רווח מיידי, אתם עלולים להתאכזב.

סיבה שנייה שבגינה ההשקעה לא ממש משתלמת היא, שהמדינה דורשת מכם לשלם מס שבח מאוד גבוה. כאשר רוכשים את הקרקע המס הוא יחסית נמוך (מאחר ואז הקרקע איננה מופשרת), הבעיה צצה כשהקרקע מופשרת, אז מס השבח עולה ולא בטוח שזה משתלם כל כך מבחינה כלכלית (אלא אם תכניסו לתוך העסקה את עלות מס שבח, והקונה למעשה יצטרך להכיל אותו)

כפי שאפשר לראות, זה לא בהכרח משתלם לבצע השקעה בקרקע שאיננה מופשרת כמו קרקע חקלאית, אך בחלק האחרון של המאמר נסביר למה בכל זאת זה יכול להיות צעד חיובי

למה כן שווה להשקיע בקרקע חקלאית
לא מעט אנשים מבקשים להשקיע בקרקע חקלאית משתי סיבות עיקריות וסבירות למדי, הראשונה, מחירי הדירות להשקעה עולים ולעיתים רכישת שטח חקלאי לא מופשר משתלם הרבה יותר, הסיבה השנייה, שוק הנדל"ן נמצא בבעיה מתמדת של חוסר בקרקעות, אפשר להניח שזה רק עניין של זמן עד שהקרקע שאתם רכשתם תופשר, בתור השקעה לטווח ארוך זה בהחלט יכול להשתלם

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה